15 Sept 2010

Take one

Vi har været her en uge nu. I Seattle, Washington, USA. Byen er kendt som en af de mest "europæiske" i landet. Befolkningen er hvid, mange bruger offentlig transport eller cykler til og fra arbejde. Byen er grønnere end de flest og er omgivet af vand, bjerge og skøn natur. Når det er sagt, er Seattle en by hvor kapitalen trives, det er amerika i en nøddeskal. Med Interstate 5 der skærer gennem byen som en bred flod af trafik mellem Downtown og hipsterkvarteren Capitol Hill. På havnefronten går man få meter fra Alaskan Way. Den stod færdig i 1953 og er en larmende viadukt i to etager som leder trafiken vest om Downtown. Biler og busser fylder meget i bybilledet. Den offentlige transport i byen er hovedsageligt busser og for et år siden blev light rail - et tog - sat ind mellem Downtown og Seatac Airport. Dermed kan man komme hurtigt og let fra lufthavnen til møde i bussines kvarterets skyskrabere.

Når jeg kigger ud af vinduet om morgenen er der morgentrafik og kø på den store I-5 bro der går over Lake Union. Jeg bor 5 blokke fra broen, så lyden af de mange morgenfriske, hårdtarbejdende biler når også min lejlighed. Lyden af manden ovenpå som løfter sine vægte går også gennem gulvet. BUM, Bum, klink.... nye vægte på og fortsæt med morgentræningen. Han er vel sidst i 60erne og ejer en bus, som han kører turister rundt i. Når man kører i bus hele dagen må man jo holde sit legeme i gang på anden vis.

Lige uden for døren ligger The Burke Gilman Trail. Stien løber langs søen gennem Seattle og har en total længde på 43 km. Om morgenen og sidst på eftermiddagen er der en livlig trafik af cyklister der bevæger sig til og fra arbejde, om aftenen er den tæt med motionister i alle aldre. Damer, herrer, unge og gamle, folk med det rigtige træningstøj. Påklædningen virker vigtig her. Ud af de mange tusind cyklister der hver morgen bevæger sig i samme retning som mig på cykel, ind til byen, er der en meget lille procentdel der ligner mig. Jeg er iført det tøj jeg går i til daglig; sneakers, jeans, t-shirt, trøje, hjelm og jakke hvis det er koldt. Hovedparten af de amerikanske cyklister ligner nogen der er kørt forkert i Touren; 1000$ cykler, svedtransporterende tøj fra top til tå, click-in-sko, hjelm (ofte med et lille sidespejl). De overhaler og bryder sig ikke om at jeg kører stærkere end dem. Jeg ligner tydeligtvis ikke en cyklist i Seattle.


1 comment:

  1. Kære Nivah
    Dejligt med et velskrevet 1. afsnit af dit liv i Seattle og tak for det.
    Det ser ud til at du formulerer dig mindst lige så godt og humoristisk som din far som fik et grin på morgenkvisten over din karakteristik af "Seattle på cykel".
    Kærlig hilsen
    Der Alte

    ReplyDelete